Now Reading
Cea de-a 25-a aniversare a modelului Volkswagen Transporter cu tractiune integrala

Cea de-a 25-a aniversare a modelului Volkswagen Transporter cu tractiune integrala

18.05.2010

Primul Transporter cu tractiune integrala a fost lansat in 1985, la mai bine de zece ani de la prima propunere de a produce un bus Volkswagen pentru off-road. Numele sau: Syncro. Dotata cu ambreiaj Visco pentru distributia variabila a cuplului intre puntea fata si puntea spate, aceasta versiune cu tractiune integrala a imbogatit gama Transporter, care in urmatorii 18 ani s-a aflat in permanenta dezvoltare. Ambreiajul Visco a fost inlocuit odata cu lansarea modelului T5. Incepand cu anul 2003, ambreiajul Haldex a asigurat distributia fortei pe axe. Din acel moment, bus-ul Volkswagen cu tractiune integrala a purtat denumirea complementara 4MOTION.

Initial nu a fost data nici o comanda oficiala pentru dezvoltarea unui Transporter cu tractiune integrala. Toate activitatile s-au poticnit la inceputul anilor ’70 datorita crizei energetice mondiale. Dar Gustav Mayer (seful de dezvoltare pentru Transporter pana in 1975) nu s-a speriat de acest aspect. Numeroasele sale calatorii personale in Sahara i-au dezvoltat dorinta de a crea un bus cu tractiune integrala.

Primul Transporter cu tractiune integrala a fost construit aproape in secret, din piesele existente, in atelierul pentru prototipuri si a fost testat in cerc restrans in Sahara. In ciuda experientelor pozitive, au mai trecut trei ani pana la startul oficial: abia in anul 1978 sunt construite cinci autovehicule de test cu posibilitatea de cuplare a tractiunii fata.

Pentru dezvoltarea urmatoarei generatii Transporter T3, care a intrat in productie in anul 1979, a fost luata deja in considerare tractiunea integrala. Exista de la inceput loc pentru arborele cardanic si pentru diferential pe puntea fata. Cu toate acestea, a mai durat sase ani pana cand, in 1985 au fost prezentate primele modele Transporter si Caravelle cu tractiune integrala. Noua tehnologie este confortabila si potrivita utilizarii de zi cu zi, iar tractiunea integrala este acum permanenta.

T3 si-a aratat in 1985 calitatile, in inconjurul lumii. Gerhard Plattner, cel care a stabilit o multime de recorduri, a facut in acel an inconjurul lumii in 80 de zile. Mai mult chiar: a traversat America pe Transamericana, din Alaska, prin Brazilia pana in Tara de Foc.




Schimbarea garzii a avut loc in 1990. Iar ceea ce pare mai degraba lapidar la auzul expresiei “schimbarea generatiei”, in cazul T4 se aseamana cu o revolutie: ceea ce inainte era in fata, este acum in spate, si invers. Motorul pozitionat in fata si tractiunea fata sunt, in deceniul respectiv, atributele conceptulului modern Volkswagen Transporter.

Dupa o perioada de constructie de 13 ani, in 3 martie 2003, noul Transporter ia startul. Cea de-a cincea  generatie a acestui model polivalent pastreaza conceptul predecesorului, cu motor in fata si tractiune fata. Tehnologia de pana atunci, cu ambreiaj Visco, trebuie insa schimbata, pentru a face fata provocarilor cu care se confrunta vehiculele noului mileniu. Motoarele mai puternice si mai ales programul electronic de stabilitate (ESP) necesita o noua tehnologie. Aceasta se gaseste rapid in propria familie. Ambreiajul Haldex ajuta deja de cativa ani autoturismele Volkswagen cu tractiune integrala sa avanseze. Avand in vedere ca noul Transporter sta din standard pe jante de 16 toli si este, in plus, dotat si cu o cutie cu sase trepte, capacitatea sa de a face fata terenului off-road, sunt din nou similare cu cele ale stramosului sau, T3. Iata motive pentru a continua calea de succes a legendarului Syncro cu 16 toli.

Pentru un ultim test inainte de productia de serie, in martie 2004, Gerhard Plattner a pornit cu un Transporter 4MOTION de la Hammerfest spre Dakar. De la ger, zapada si gheata, la arsita, desert, dune de nisip. Ruta a oferit tot ceea ce ar putea intalni un vehicul cu tractiune integrala pe parcursul duratei de functionare. Cu viteza mai mare, alte doua autovehicule 4MOTION, au plecat de la Barcelona spre Dakar. Insoteau cele doua masini sport ale echipei belgiene conduse de Stephane Henrard, spre Raliul Dakar. Cele doua Transporter au parcurs, in cea mai mare parte, rute diferite fata de masinile de cursa, dar provocarea era sa ajunga la tabara pilotilor inaintea masinilor de cursa. În mod normal, pe acele rute dificile, merg doar masini de teren si camioane, dar cele doua T5 isi indeplinesc sarcina cu brio, chiar si pe etapele extrem de dificile.

Cinci ani mai tarziu, sunt lansate generatiile noi, mult perfectionate ale Multivan, Transporter, Caravelle si California. În cea mai recenta versiune, bus-ul de la Volkswagen este mai economic, mai ecologic, mai dinamic si mai rafinat ca niciodata. Din punctul de vedere al design-ului, cele patru versiuni de baza urmeaza noul ADN Volkswagen. Mai ales partea frontala a gamei da dovada de trasaturi de suvernitate. Liniile clare, orizontale determina aspectul care sugereaza calitatea superioara si design-ul care nu se demodeaza niciodata.

Tehnologia de propulsie a facut un salt imens, pentru ca toate motoarele turbodiesel (TDI) au fost inlocuite de noua generatie de motoare Euro 5, cu cel mai modern sistem de injectie a combustibilului, Common Rail. Cele, in total, patru noi motoare TDI in patru cilindri (capacitate de 2.0 litri), ofera puteri de  62 kW / 84 CP, 75 kW / 102 CP, 103 kW / 140 CP si 132 kW / 180 CP.

Toate aceste motorizari ofera un cuplu mult mai dinamic, precum si o acustica ameliorata, cu un consum si emisii CO2 care in medie sunt cu 10% mai scazute.

Noua generatie a besteseller-ului cu vanzari de milioane de unitati, ofera si o multime de alte highlight-uri tehnice. De exemplu pentru cutia de viteze: in locul cutiei automate oferite pana acum, debuteaza pentru T5 cutia automata de viteze optionala cu dublu ambreiaj (DSG), care in versiunea TDI cu 180 CP poate fi combinata cu tractiune integrala. Mai mult, puterea celei mai noi generatii este transmisa catre cele patru roti prin intermediul ambreiajului Haldex de cea mai noua generatie.

View Comments (2)
  • Am un t2 in gradina! imi doresc un t1…dar e greu de gasit si-ti trebuie multi bani sa-l iei. Vreau sa-mi iau un T3 16″ sincro… Dau o bere pt cine-mi da o informatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.